Základní a obecné dotazy
[accordion id="Základní a obecné dotazy"]
[accordion_item title="CO JE TO PALIVO BIOLÍH (BIOETHANOL) E85?"]
Palivo E85 je směs, která se skládá z 85 % ethanolu a z 15 % naturalu 95. Tento poměr lze dle různých sezónních poměrů měnit, ale minimální podíl ethanolu musí být 70 %. Důvod pro přimíchávání benzínu do E85 je následující: při poklesu venkovních teplot pod 7°C mají alkoholy (líh) nízkou těkavost a byl by problém nastartovat. Tento nedostatek se řeší tím, že se do alkoholu přidá benzin, respektive lehké uhlovodíky. Schopnost startu se tak posune až do minusových teplot. Proti klasickému benzinu má jízda na palivo E85 dvě hlavní výhody – nárůst výkonu motoru a výrazné snížení emisí výfukových plynů. Bioethanol se také na rozdíl od „klasických“ pohonných hmot získává z rostlinných, tedy obnovitelných zdrojů. Navíc je poměrně dobře biologicky odbouratelný, takže např. při nehodách, kdy dojde k vytečení paliva do přírody, nedochází k zásadním ekologickým haváriím.
[/accordion_item]
[accordion_item title="MÁ POUŽÍVÁNÍ PALIVA E85 VLIV NA ŽIVOTNOST MOTORU?"]
Za předpokladu, že máte vestavěnou naši konverzní jednotku, nedochází k žádným změnám na opotřebení a servisu motoru. Provozování vozidla je totožné a dané se stejnými servisními intervaly doporučenými výrobcem pro typ vozidla. Subjektivně dochází k vyššímu výkonu motoru v režimu vyšších otáček – důsledek spalování pohonné hmoty, jejíž oktanové číslo je 106-107.
[/accordion_item]
[accordion_item title="MŮŽE MOJE AUTO JEZDIT NA E85 BEZ ÚPRAVY?"]
Ano, může. Ponese to s sebou ovšem negativní důsledky: pokud bude auto studené, bude o dost hůře startovat. V krajním případě nepůjde nastartovat vůbec, může dojít k výraznému nárůstu spotřeby - o 20-30 %. V takovém případě se ekonomicky nevyplatí na E85 jezdit, protože úsporu na ceně paliva přehluší nárůst spotřeby. V případě použití přestavbových jednotek jsou tyto negativní důsledky plně eliminovány. Automobil vybavený touto jednotkou spaluje ideálně čisté palivo E85 a díky tomu přináší jak efekt ekonomický, tak i ekologický, a chová pak se stejně jako FFV systémy přímo od výrobců automobilů. Dlouhodobý provoz na E85 bez konverze může z důvodu příliš chudé směsi způsobit hlášení závady prostřednictvím kontrolky jednotky motoru "CHECK", propalování ventilů i další škody na motoru.
[/accordion_item]
[accordion_item title="JE MOJE AUTO VHODNÉ PRO PŘESTAVBU?"]
S našimi jednotkami lze upravit pro jízdu na biolíh E85 všechna auta, která: mají elektronické vstřikování paliva (tzn. nejedná se o motory s karburátorem - dnes už jde v podstatě o rarity) nejsou vybaveny systémem přímého vstřiku (bývají označovány např. FSI, TSI, GDI, atp.) Pokud Vaše vozidlo odpovídá výše uvedeným pravidlům, lze ho obvykle bez problémů upravit. Počet válců, turbo, atp. nehraje při rozhodování o vhodnosti automobilu k přestavbě roli.
[/accordion_item]
[accordion_item title="MÁ POUŽÍVÁNÍ E85 VLIV NA EMISE?"]
Z našich provedených měření a testů vyplynulo, že při použití paliva E 85 dojde ke snížení emisí CO2 a dalších plynů až o 85 %!!! Dále při spalování pohonné směsi E85 odchází z výfukového potrubí pouze čistá vodní pára s jemným oderem lihu
[/accordion_item]
[accordion_item title="MÁ POUŽÍVÁNÍ PALIVA E85 VLIV NA SPOTŘEBU PALIVA?"]
Použití biolihu E85 má za následek 2 věci: nárůst dynamiky vozu (díky oktanovému číslu cca 106) mírný nárůst spotřeby Zkušenosti velké většiny našich zákazníků jsou takové, že pokud řidič zachová svůj stávající jízdní styl (tj. pokud bude jezdit s "lehčí" nohou, což mu umožňuje nárůst výkonu) a nevyužije potenciál zvýšené dynamiky, zůstane spotřeba přibližně stejná. Pokud ovšem tento potenciál využije (tj. automobil bude jezdit s vyšší dynamikou), může dojít k mírnému nárůstu spotřeby o ca 10-15 %.
[/accordion_item]
[accordion_item title="PROČ JEZDIT NA E85?"]
Je to levnější! - Palivo E 85 je dostupné na čerpacích stanicích – viz aktualizovaný seznam čerpacích stanic na našich stránkách. Ceny se pohybují někde kolem 26 - 27 Kč/litr. Je to ekologičtější! - Na rozdíl od benzínu vyráběného z ropy, která postupně dochází a jejíž těžba enormně zatěžuje životní prostředí (viz např. katastrofa u břehů Kalifornie), líh se dá vyrobit z odpadních surovin biomasy a je schopen plně nahradit benzín. Je to smysluplnější! - Namísto „ropných šejků“ a překupníků tankováním E85 podpoříte především české výrobce bioethanolu a české zemědělce, a tím napomůžete k budování nových a udržení stávajících pracovních míst v ČR. MŮŽE MÍT KVALITA PALIVA E85 VLIV NA SPOTŘEBU? Už řada našich zákazníků se setkala s tím, že se jim změnila spotřeba (ať už nahoru, nebo dolů) po té, co natankovali na jiné čerpací stanici, než byli zvyklí. Kvalita paliva (podobně jako je tomu například u benzinu - viz tankování paliva např. v Polsku) může hrát významnou roli na spotřebu! Rozdíl může činit klidně i 30 %! Doporučujeme vyzkoušet několik čerpacích stanic a nadále tankovat tam, u které budete mít spotřebu nejnižší.
[/accordion_item]
[accordion_item title="PROČ JEZDIT NA E85, KDYŽ LPG JE LEVNĚJŠÍ?"]
Naše argumenty hovoří rozhodně ve prospěch použití E85: u LPG je nutná přídavná nádrž, která s sebou nese řadu nevýhod a omezení (zabírá místo v kufru, nesmí se s ní do podzemních garáží, což může být obzvláště ve větších městech poměrně frustrující) LPG je plyn, který je jako takový nebezpečný. Pokud Vám bude unikat E85, možná maximálně ucítíte, jako kdyby jste pod auto vylil lahev slivovice u LPG dochází k poklesu výkonu a k nárůstu spotřeby. U E85 dochází naopak k nárůstu dynamiky auta při srovnatelné spotřebě. Když si člověk vypočítá ekonomiku, vycházejí celkové provozní náklady zhruba stejné, i když nákupní cena paliva LPG může být zdánlivě nižší prvotní instalace je u LPG ve většině případů podstatně vyšší, než u E85 každý LPG systém je nutno povinně jednou za rok nechat zkontrolovat, životnost nádrže je pouze 10 let. U E85 nic takového není LPG je fosilní palivo – jeho cena víceméně kopíruje cenu benzínu. Pochází totiž z podobných zdrojů. Biosložka E85 je plně obnovitelný zdroj, který je vyráběný v ČR
[/accordion_item]
[accordion_item title="NA INTERNETU JSEM VIDĚL LEVNĚJŠÍ JEDNOTKY. PROČ BYCH SI MĚL KUPOVAT TU VAŠI?"]
Přesné funkce systémů nabízených na internetu neznáme, nijak jsme je neanalyzovali. Nicméně námi instalované jednotky: jsou vyrobeny a vyvíjeny firmou v Norsku s více než 15-ti letou zkušeností. S tím souvisí případná technická podpora v situaci, kdy nastanou nějaké problémy. V případě jednotek zakoupených individuelně v cizině, na ebay, apod. lze o podpoře dost pochybovat. jednotky, které montujeme, garantují start od +100 do -30 °C. Na toto je podstatné brát ohled, protože na trhu se vyskytuje převaha ethanolových jednotek, které neumožňuji start motoru při teplotách nižších pod +10°C. naše jednotky jsou zcela programovatelné a je možné je upravit na jakékoliv auto, samozřejmostí je i instalace do motoru s turbem či kompresorem. Měli jsme v ruce ca 20 různých konkurenčních jednotek (nejen z ČR) a nejenom kvalita zpracování ale i funkčnost (některých z nich) je nesrovnatelně horší. Obecný princip všech univerzálních přestavbových jednotek je stejný – prodloužení vstřiku. Rozdíl je mezi tím, o kolik kdy která jednotka vstřik prodlužuje. Některé (zejména levnější, ale i některé velmi drahé) ho prodlužují paušálně např. o 30 procent, naše zpracovává celou řadu informací (otáčky, hodnoty lambda sondy, teplota, atp.) a volí optimální prodloužení pro tu kterou konkrétní situaci. Spalování je tak maximálně efektivní a nedochází při něm k nadměrnému navyšování spotřeby.
[/accordion_item]
[accordion_item title="V ČEM SPOČÍVÁ PRINCIP PŘESTAVBY NA E85?"]
Jedná se o elektronickou jednotku, která umožňuje spalování E85 v motoru vozidla. Její vestavba nijak neovlivňuje možnost spalovat běžný benzín. Elektronická jednotka se umístí mezi stávající řídící jednotku a mezi vstřiky automobilu. Jednotka transformuje signály vysílané řídící jednotkou automobilu pro benzín, aby vyhovovaly pro palivo E85.
[/accordion_item]
[accordion_item title="BUDU MOCI I PO PŘESTAVBĚ JEZDIT NA BĚŽNÝ BENZÍN?"]
Ano. Přestavba na bioethanol E85 nijak neovlivňuje schopnost vozu jezdit na běžný benzín jako dosud. Pokud máte natankovaný benzín, jednotka do spalovacího procesu nijak nezasahuje.
[/accordion_item]
[accordion_item title="JE PŘI INSTALACI ZASAHOVÁNO DO ELEKTROINSTALACE VOZIDLA?"]
Ve většině případů nikoliv - snažíme se používat originální konektory Bosch, kdy se pouze rozpojí původní kabeláž řídící jednotka automobilu-vstřiky a do rozpojených konektorů se zapojí konektory z jednotky. Pokud je ovšem vozidlo vybaveno méně obvyklými konektory, je nutné provést (vratný) zásah do původní kabeláže řídící jednotka automobilu-vstřiky.
[/accordion_item]
[/accordion]