Co je ethanol
Ethanol 85 (E85, bioethanol) je směs skládající se z 85% z bioethanolu a z 15% z Naturalu 95.
Proti klasickému benzínu má E85 dvě hlavní výhody:
• nárůst výkonu motoru
• snížení emisí výfukových plynů
Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba oproti klasickým palivům.
Bioethanol se vyrábí z biomasy, nejčastěji z rostlin nebo zbytků obsahujících větší množství škrobu a sacharidů.
Nejčastěji je to například kukuřice, obilí nebo brambory, dále také cukrová třtina a řepa. Bioethanol lze pak přímo používat ve spalovacích motorech jako pohonné hmoty. V praxi se však čistý ethanol nepoužívá, častěji se přimíchává v menším množství do automobilového benzínu. Snižuje se pomocí něj emise CO2 (zde však není situace zcela jednoznačná) a zvyšuje oktanové číslo (některé zdroje uvádějí na cca 98, jiné až na 109). V USA se nachází více než 1900 čerpacích stanic, které nabízejí E85, zatímco v Kanadě pouze tři. V ČR se jejich počet pohybuje v řádu několika desítek. Pro provoz automobilu na E85 je zapotřebí některých úprav, zejména kvůli chemickým reakcím mezi ethanolem a součástkami z hořčíku, hliníku a gumy. Rozdíl je také v tom, že E85 je elektricky vodivý. Bohužel také váže vodu, čímž způsobuje vyšší náchylnost motoru ke korozi. Možná ekonomická výhodnost tohoto paliva je tímto pro běžný benzínový motor zcela přebita. Nejvíce rozšířený je bioethanol v Brazílii (velké množství pěstované cukrové třtiny) a také ve Skandinávii (Švédsko). Bioethanol vyrobený z kukuřice se rovněž používá jako aditivum do většiny automobilových benzínů v USA. Obsah alkoholu v USA je většinou 10%. Od 1.6.2010 je v ČR podíl přimíchaného bioethanolu v klasickém benzínu minimálně 4,1%. Nejrůznější automobilky po celém světě (Ford, Chrysler, Toyota, Mercedes a další) objevují kouzlo E85 a testují ho v extrémních podmínkách. Za všechny jmenujme švédského výrobce supersportů Koenigsegg, který svému modelu CCXR na E85 nadělil brutální výkon přes 760 kW! Nové vozy tak budou stále častěji připraveny na spalování E85.